Sliplok med batteribackup


LGB spårsliplok 21570 är utmärkt för att underhållla spåren på trädgårdsjärnvägen. Men ibland är spåren så pass oxiderade att loket inte riktigt tar sig fram, så vad gör man då?

Jag bestämde mig för att ordna batteridrift. Först kopplade jag helt enkelt in ett batteri direkt över lokets spåranslutning. Det innebär att man inte kan styra loket via vare sig DCC eller DC, och dessutom att batterispänningen matas ut i spåret och därmed börjar mata allt annat som står på eller kopplat till spåret. Fungerar men är inte så praktiskt.

Så istället har jag nu kopplat in batteriet som ett backupbatteri. Principen är att koppla in batteriet via en diod till den likriktade spänningen på dekodern. Dioden ser till att inte batteriet utsätts för DCC-spänningen och likriktaren i dekodern ser till att batteriet inte kopplas ut till spåret. Vid spänningsbortfall matar batteriet både motorer och dekoder, när spänningen kommer tillbaka tas strömmen från spåret istället. DCC-styrningen påverkas inte utan loket kan styras som vanligt.
Det går även att styra loket med DC, dock bara fram eller back. Stopp kräver att man kopplar bort batteriet.

 

Så här gjorde jag:

1) Ta bort bakre kåpa, hytt och blyvikt över dekodern.

2) Montera bort dekodern.

3) Löd in anoden (sidan med strecket) på en 2A schottkydiod enligt bild nedan.


4) Montera en Molex KK (Elfa 300-48-768) på en ca 2dm lång tvåledad flatkabel.

5) Löd ena ledaren på flatkabeln till katoden (sidan utan streck) på dioden och isolera med krympslang.


6) Löd in andra ledaren till dekoderns 0V, exempelvis som på bilden nedan.


7) Montera kontakten mellan koppelbygel och chassi. Jag fäste kontakten med en droppe superlim.


8) Koppla in ett 12V batteri. Jag använde ett Biltema 80-405 (passar bra i LGB 40170) och en vanlig 2p stiftlist som kontakt. Man behöver inte oroa sig för att vända kontakten fel, det enda som händer är att batteriet inte används. Observera att loket startar av sig själv om det bara har batteri och ingen DCC (det tror det kör analogdrift). Man bör koppla bort batteriet efter avslutad körning, annars ligger det och ger ström till dekodern tills batteriet är helt urdraget.